Jak rozpoznać zapchany filtr cząstek stałych?

Coraz więcej pojazdów którymi poruszamy się po drogach jest posiada w układzie wydechowym DPF. Nawet na rynku wtórnym większość samochodów z silnikiem diesla będzie ma zainstalowane to urządzenie. Podczas eksploatacji samochodu z silnikiem wysokoprężnym wyposażonym w filtr cząstek stałych (DPF), prędzej czy później dojdzie do zapchania tego filtra, warto wiedzieć jakie są symptomy takiego stanu, może się to przydać przy zakupie auta używanego, albo pozwolić nam na podjęcie odpowiednich kroków serwisowych.

Jak rozpoznać zapchany DPF

Większość samochodów posiada dziś kontrolki lub wyświetla na ekranie centralnym stosowne komunikaty dotyczące zapchania filtra DPF, w takim wypadku rozpoznanie jest bardzo proste, wystarczy nie ignorować komunikatu jaki daje nam samochód. Jednak auto-diagnostyka pojazdu nie zawsze jest skuteczna, a niektóre modele, szczególnie nieco starsze, w ogóle nie sygnalizują takiej awarii, a wyłącznie generują błąd widoczny w komputerze diagnostycznym po wpięciu się do magistrali CAN.

Dlatego trzeba być nieco bardziej czujnym, naszą uwagę powinno wzbudzić jeżeli samochód ma wyraźnie mniej mocy, a jednocześnie spala więcej paliwa (łatwo to kontrolować sprawdzając przebiegi między tankowaniami). Poza tym samochód z zapchanym filtrem DPF będzie często przechodził w tzw „tryb awaryjny”, w takim trybie sterownik ogranicza możliwości silnika, ponieważ wykrył on awarię, ma to zapobiegać dalszym uszkodzeniom spowodowanym jazdą z usterką. Taki tryb zwykle sygnalizowany jest kontrolką lub komunikatem na ekranie, a objawia się gwałtownym spadkiem mocy i odcięciem niektórych funkcji pracy silnika.

Zapchany filtr DPF wyraźnie ogranicza możliwość odpłynięcia spalin z układu wydechowego, dlatego jest czytany przez sterownik jako niebezpieczny dla jego pracy. W związku z powyższym tak ważna jest prawidłowa diagnostyka DPF, która daje możliwość wskazania dokładnego problemu.

Co powoduje zapychanie filtra DPF

W pierwszej kolejności filtr DPF zapychany jest przez cząstki stałe, czyli przez cząsteczki sadzy z dołączonymi innymi związkami, które ma on eliminować ze spalin silnika wydobywających się do atmosfery. Sadza do pewnego momentu, przy odpowiednim użytkowaniu, jest przez silnik i specjalne układy (np dodatkowy wtrysk paliwa do filtra) wypalana i zamienia się w CO2. Jednak jak wiemy z praktyki, spalanie węgla nie generuje tylko spalin, ale także popiół.

Popioły to niepalne frakcje które pozostają po spaleniu się sadzy, pozostają one w filtrze i to one głównie odpowiadają za zapychanie się filtra po dużych przebiegach, dlatego każdy filtr prędzej czy później się zapcha. Jednak popioły gromadzą się w filtrze dużo wolniej od pierwotnych cząstek, dlatego jeżeli przestrzegamy zasad eksploatacji silnika z DPF zapchanie filtra nie grozi nam nawet przez setki tysięcy kilometrów.

Zbyt szybkie zapychanie filtra mogą też powodować awarie, szczególnie w układzie zasilania (przepływomierz, wtryskiwacze), uszczelnieniu silnika (przedostawanie się oleju do komory spalania) i turbosprężarce (przedostawanie się oleju silnikowego do układu wydechowego, który zalepia filtr i nie pozawala mu pracować). Na szybsze zapchanie wpływa także jazda na krótkich odcinkach i częste długotrwałe stanie w korkach, a negatywny wpływ na żywotność ma także eksploatacja samochodu w warunkach miejskich.

Jak wygląda zapchany filtr DPF

W zapchanym filtrze cząstek stałych znajduje się zwykle kilkadziesiąt gramów sadzy i popiołów, zwykle zalegają one na całych ściankach wewnętrznych filtra i zapychają pory materiału ceramicznego, w bardziej ekstremalnych przypadkach od strony silnika tworzy się na filtrze czarna skorupa sadzy, Nawet bez skorupy zapchany filtr po prostu jest całkowicie czarny (nowe filtry mają zwykle kolor szary) od sadzy która się w nim osadziła. Niekiedy na obrzeżach filtra pojawia się już skorupa sadzy na zewnątrz, a na środku filtr wygląda jeszcze na nie całkowicie zanieczyszczony, wynika to oczywiście z rozkładu temperatury spalin, które są cieplejsze w centrum, a chłodniejsze na obrzeżach, nie mogą już tam dopalić cząstek stałych, które się tam gromadzą.

Co zrobić z zapchanym filtrem DPF

Jeżeli zauważymy którykolwiek z objawów zapchanego filtra, powinniśmy udać się do warsztatu. Wówczas mechanicy potwierdzą nasze podejrzenia, najpierw przez diagnozę przy pomocy interfejsu CAN, w którym można nie tylko rozpoznać błędy generowane przez sterownik, ale także wartości ciśnienia gazów wydechowych przed i za filtrem.

Jeżeli diagnoza się potwierdzi warto jeszcze sprawdzić, czy do zapchania nie doszło z powodu wcześniej wspomnianych awarii silnika, oszczędzi to kosztów w bliskiej przyszłości.

Gdy mamy już potwierdzenie zapchania filtra, wówczas zostają dwie drogi postępowania. Pierwszą jest wymiana filtra DPF na nowy, jest to zabieg dość drogi, ponieważ sam filtr kosztuje zwykle kilka tysięcy złotych. Zaletą tego rozwiązania jest stuprocentowa pewność co do parametrów nowej części. Druga droga to regeneracja DPF, czyli czyszczenie filtra, obecnie na rynku istnieje wiele metod regeneracji filtrów o różnej skuteczności, najnowszym i optymalnym sposobem jest metoda hydrodynamiczna (wodna), która przywraca sprawność filtra w 98-99%. Jeżeli w naszej okolicy żaden z warsztatów nie oferuje takiej usługi warto też zainteresować się regeneracją filtra cząstek stałych za pomocą myjki ultradźwiękowej. Pozostałe metody są mniej skuteczne i czasem bardziej niebezpieczne dla filtra, ale także one mogą nam pomóc w sytuacji gdy nie mamy wyboru. Zabieg czyszczenia w zależności od metody kosztuje kilkaset złotych.

Skuteczne czyszczenie filtrów DPF i FAP

Gwarantujemy pełną regenerację Twojego filtra cząstek stałych

Złóż zamówienie telefonicznie